Historie

Jysk mopa klubs historie


Jydsk Mopa-Klub så dagens lys tilbage i foråret 1992. Initiativtageren var Per Harritz, som gennem vedholdende arbejde fik vredet nogle navne på mopa ejere ud af skibby Nils, hvorefter der blev indkaldt til stiftende generalforsamling i Silkeborg. Her blev Jydsk Mopa-Klub en realitet. Per blev formand, og sammen med Jens Andersen og Erik Kempel tegnede de klubben de første år.

 

Tanken var, at mopafolket gennem socialt samvær skulle få mere glæde af mopaerne, måske endda sammen med familien. Mopafolket ville mere rundt i landet og opleve nye spændende steder. Steder man normalt ikke kommer, men hvor de lokale medlemmer kunne tilrettelægge turen for de øvrige medlemmer. Klubbens første arrangement var en familie weekendtur fra Skive til Hjarbæk.

 

Klubbens formål:

 

I fællesskab at dyrke sejlads på et plan, hvor familien indgår som et naturligt led, og arrangere fælles jagt og fisketure, herunder Jydsk Mopa træf.

 

Erik Kempel og Per Harritz har på baggrund af deres aktive indsats gennem årene i Jydsk Mopa fået tildelt et æresmedlemsskab af Jydsk Mopa Klub.

På billedet ses daværende formand Frits Jensen overrække æresmedlemsbeviset til Per Harritz. Jens Andersen var desværre ikke tilstede under generalforsamlingen, men fik overrakt sit bevis ved et senere arrangement

Den første MOPA blev i 1969 udviklet af den kendte bådebygger Karl Erik Hvid.

 

Det var da en havjagtbåd med indenbordsmotor, og på en bådudstilling blev Karl Erik Hvid spurgt hvad den hed? Det havde han slet ikke haft tid til at tænke på, så han svarede: Den hedder ikke noget, det er jo bare en motorpram!

 

Så skal den hedde Mo-pra, sagde kunden. Karl Erik Hvid tænkte sig om et øjeblik, og sagde: Det lyder dumt: MOPA - det lyder meget bedre. Og så var den navngivet.

 

Karl Erik Hvid fremstillede ca. 160 MOPA II i årene 1969 til 1972. De fleste men 4-takt Honda indenbords motorer.

 

Men der blev også forsøgt med vankelmotorer og VW luftkølet bilmotorer og med jetdrev.

 

Karl Erik Hvids motorpram var en prototype på nutidens MOPA, og han havde nok aldrig regnet med, at den med tiden skulle blive en så stor succes udenfor jagtkredse.

 

 

I 1978 købte Skibby folkene rettighederne til navnet Mopa. De havde inden da eksperimenteret med blandt andet Barracuda. Men de ville have deres egen jagtbåd.

 

Den skulle kunne:

 

  1. Klare en kæntringsprøve.
  2. Søsættes på åben strand.
  3. Køre som en slæde på is.
  4. Trailes på 1 max 500 kg trailer
  5. Isoleres og varmes op.
  6. Sejles for sejl i nødsituation.

 


 

Det blev til begyndelsen på et udviklingsarbejde. I Gershøj havde en flok jæger arbejdet på at gøre MOPA til en båd med påhængsmotor. De tog de første skridt, mens Skybby folkene med Nils Bjerre i spidsen arbejdede videre. Båden skulle være bredere og være forsynet med for og agterskot så sejlerne fik sikkerhed for at overleve, hvis de blev sejlet ned eller skød hul i eget skrog.

 

De første MOPA´er fra Skibby Glasfiber I/S hed MOPA II de blev støbt hjemme hos Mogens Larsen i hans dobbelte garage i Sønderby. Det var ikke smart i længden så i september købte Nils Bjerre Industrivej 10 og flyttede produktionen indendørs under udsugningen. Den første vinter havde firmaet så travlt, at oliefyret kørte uafbrudt 12 timer hverdag. Alle ville have en MOPA II. Påhængsmotorer var blevet driftsikre og jagten på det frie havområde var populært. Det var så populært at man måtte enten beskatte eller lave begrænsninger. Resten er historie.

 

 

I 1981 fik MOPA 2 en storebror, MOPA SENIOR, som var gjort 12 cm højere, 15 cm længere og 10 cm bredere. Og dørken var sænket lidt, så der fra dørk til loft er 0,95 cm.

 

MOPA SENIOR udmærkede sig ved at bjærge sig bedre og kløve vandet på bedre vis, så man kan sejle uden at blive gennemblødt. Den var egentligt idealet, men selv om Skibby folkene var tilfredse satte de i slutningen af 1983 Senioren på tegnebrættet, og i begyndelsen af 1984 kunne de præsenterer MOPA SPRINT.

 

Umiddelbart set er Sprint’en som snydt ud af næsen på Senior’en, men en forskel er der. Både Skrog og indersektion er ombygget. Tages først skroget, fås, at dettes bærepunkt er flyttet længere bagud. Derved har man opnået, at båden bliver mere planende.

 

Den er også blevet dobbeltskroget, den har fået en helt ny indersektion.

 

I 1985 blev MOPA SPRINT videreudviklet. Navnet blev MOPA PATROL, eneste forskel er, at Patrol’en skal have en påhængsmotor med kort ben.

 

 

I 2011 overtog Simon Kortegaard produktionen af MOPA både. Simon gik straks i gang med udviklingen af båden. Udfra de mange års erfaring samlet af forskellige mopasejlere blev forskellige projekter søsat. Første projekt var minimering af sprøjt ind over båden. Dette blev til SK – listerne, der udover at fjerne sprøjt også gav mere stabilitet. Denne forbedring blev, sammen med en 6 cm bredere samling dækket af fenderliste, der var justeret i agter, således vandet ikke ligger på agterdækket, til Mopa patrol explorer i 2012. Denne model sælges endvidere også i Grønland som Mopa Greenland Explorer, denne har ekstra motorbeslag til reservemotor og leveres i grå. 

 

I 2015 Blev den hidtil største Mopa søsat. En ca. 20 % større båd, der kaldes Mopa Expidition.Længde: 585 cm. Bredde: 190 cm. Med opdrift fordelt på 3 tanke på 800 liter.

Udviklingen med MOPA både fortsætter, inden for de seneste år er b.la. tilføjet MOPA Wings, hvilket forbedre grebet i vandet, og øger stabiliteten, desuden bidrager MOPA wings til højere marchhastighed. I 2020 kom der mulighed for styrepult og bord. Kaleschen er blevet forbedret til både at være sprayhood og kaleche. Senest er agter baren blevet revideret.


Mopa er en af Danmarks største bådsucceser nogensinde. Den lille kompakte båd er på genial vis konstrueret, så den åbner en fantastisk vifte af muligheder, for dig som elsker at bruge din fritid på vandet.

 

Som havjagtbåd – fiskebåd – eller bare til hyggelig tursejlads, vil du straks opdage, hvor mange pragtfulde oplevelser du kan få fra en MOPA. De mange muligheder der er i en Mopa, er netop det, der har gjort den så populær.

 

Der er i dag produceret over 800 MOPA’er til glade og tilfredse Mopa-ejere over hele landet. Vi har alle indset den store frihed, det giver at være sin egen skipper i en båd, hvor alt er gennemtænkt til mindste detalje, og hvor man ikke mindst kan føle sig tryg og sikker.

 

Ingen Mopa-ejere kigger misundeligt på store, og dyre lystfartøjer.- Nej, vi har nemlig det hele i en MOPA – Og oven i købet lidt til!

 

MOPA ER IKKE BARE EN BÅD, DET ER EN LIVSTIL.

De 5 forskellige modeller af Mopa.

fra venstre ses Mopa Expedition, patrol, sprint, senior og II



herunder historiske billeder af Karl Erik Hvid og hans mopas