http://timingbeltpulleys.co.uk/
Kim Fogt
Luftmadras
Hermed forslag til bedre overnatning i mopaen. Efter utallige overnatninger i båden med efterfølgende ondt i ryggen, er der forsøgt mange forskellige løsninger på gode liggeunderlag. Det hele startede for mange år siden med almindelige tynde spejderunderlag, så skumgummimadras og til sidst selvoppustelige madrasser. Fælles for dem alle er, at man ligger ad pommeren til og så fylder de samtidig en del i båden. I stedet er det nu muligt, at bruge en af de nye luftmadrasser med de rigtige mål.
Supermarkedskæden Løvbjerg markedsfører i foråret (bl.a. uge 15) en madras i målene 99 x 198 x 20 til 99.- på tilbud. Med en el pumpe tager det 1 min. at puste den op, og så ligger man bare super. Madrassen passer lige ned i mopaen. Man ligger lidt højere end ellers, men hellere det. Madrassen fylder ikke meget i tømt og sammenfoldet stand.
bade/rednings"stige
(kan evt. ligge på agterdækket og være klar til brug, hvis uheldet er ude)
Stabil Wings
Stabil Wings er ny udviklet , til forbedring af mopaens sejle egenskaber.
Stabil Wings øger bæreevnen betydelig ved sejlads ,man vil mærke og se at agterenden løftes højere op af vandet.
Mopaen har lettere ved at komme "ud" af vandet ,når man er lastet til tur ,eller har flere personer ombord.
En dejlig sidegevindst er at hastigheden stiger med ca. 2 knob (20 hk honda),mest markant er hastigheds stigningen med
større last ombord.
Båden er desuden mere sidestabil i kraft af ,at vingerne rager ud fra siden og bremser bådens side bevægelser hurtigere.
Stabil Wings` monteres let med de medfølgene skruer ,leveres ligeledes med monterings vejledning.
Kan købes hos Skibby både eller Simon Kortegaard 40928731
Gevær og patronholder til montering på ruf.
Patronhylde / geværholder passer til Mopa Patrol Explore fremstillet i PP-plast (polypropylen ) samlet med rustfast/syrefast skruer . nem at montere/ afmontere uden værktøj eller beslag , der er monteret bøjler med beskyttelse til 2 våben.
Fiskestangsholder
Misfarvning af gelcoaten
Tip fra et af klubbens medlemmer:
Inden man begynder med sandpapir og diverse grove redskaber kan man forsøge sig med følgende:
Lav en 20% opløsning af Oxalsyre og vand, smøre på og lade side i 20 min derefter skal man skylle med rigeligt vand.
Det skulle kunne tage misfarvningen. Prøv evt. på et ikke så synligt sted først
Oxalsyre kan købes i Matas..
Misfarvning af den gelcoatede glasfiberoverflade kan forekomme hvis regelmæssig afvaskning og voksning er blevet forsømt. Misfarvede områder stikker ikke dybt og er i virkeligheden i overfladen. Det kan nemt fjenes ved blid vådslibning kun i de angrebne områder med 800-1200 vandslibepapir til fjernelse af skønhedsfejlene. Slib altid i én retning. Alle områder, herunder kurver, skal slibes i samme retning. Brug rigeligt vand. Efter slibningen skal områderne tørres, og man må sikre sig at alle misfarvninger er blevet fjernet. Hvis ikke gentages processen. Derefter poleres gelcoatoverfladen med NORPOL R-10 med håndkraft eller maskine.
Til maskinpolering bruges en maskine med ca. 2000 omdrejninger/minut for at genskabe glansen på den slebne overflade. Brug en blød uldpude, og påfør i rigelige mængder af en god slibepasta i roterende bevægelser. Når poleringen er tilendebragt, skal slibepastaen afvaskes med rent vand. Tør overfladen.
Giv båden en behandling med NORPOL W-70 bådvoks.
Det er praktisk talt uundgåeligt, at der overhovedet ikke skulle ske nogen skade på den GELCOAT farvede overflade i bådens levetid. Men reparationer er ikke bekostelige og har karaktér af gør-det-selv opgaver.
Skrammer
Hvis skrammen er i en GELCOAT overflade og ikke er trængt igennem til glasfiberen, kant der bruges NORPOL R-1O polérpasta til at viske det ud med. Pastaen kan påføres med en maskindrevet polérskive eller ved håndkraft med en fugtig klud, idet man bruger masser af "knofedt". Skrammen vil muligvis ikke forsvinde fuldstændigt, men den vil afgjort blive mindre synlig.
Ridser og splinter
Reparationer af overfladen foretages med spartelmasse, der kan fås hos den lokale bådudstyrsforretning. Den anbefalede lappeprocedure er som følger:
Rent område skal affedtes med acetone for at fjerne alle spor af voks og olie
Bland grundigt 1 spiseskefuld spartelmasse med 2 eller 3 dråber katalysator på en stump pap.
Påfør blandingen på hul, skår eller rille med et enkeltkantet barbérblad, der passer til overflade og kontur på det område, der er ved at blive repareret.
Det er bedre at påføre en anelse mere lappemateriale end absolut nødvendigt for at undgå at skulle fylde den beskadigede del igen.
Lad det hærde i 1 – 2 døgn.
Brug 800 – 1200 vandslibepapir på en slibeklods. Vandslib det lappede til niveau med den omgivende overflade.
Slut af med NORPOL R-10 polérpasta på samme måde som ved skrammer.
Lakering
Hvis en glasfiberbåd har været alvorligt beskadiget eller er blevet hårdt angrebet af vind og vejr i en grad, hvor den ikke længere kan genoprettes ved de nævnte metoder, kan den blive lakeret fuldt forsvarligt med en 2-komponent polyuretan-lak.
Spørg blot Deres bådudstyrsforhandler.
Hårdt vejr
Her en simpel løsning på sejlads i hårdt vejr,med den høje kaleche slået op,hvor man nogen gange har svært ved at orientere sig ordentlig gennem kaleche-ruderne,-her udnytter man klappen til at give læ for vand og vind.
Beskyt din skrue
Her er der en ide til bore og stole
Tofte og bord
Her er der en ide` til en tofte og bord ,toften slidskes med lethed på plads i de rustfrie beslag ,som ikke optar brugbar plads, den desuden bruges som bord ,som vist på billedet.
MVH
Simon
Copyright @ All Rights Reserved