Teknik

Jysk Mopa Klub

Teknik

De 5 forskellige modeller af Mopa.

fra venstre ses Mopa Expedition, patrol, sprint, senior og II.

Tekniske data Mopa Expedition Ce-godkendt i kategor:...C
Længde:...585 cm.
Bredde:...190 cm.
Vægt tør uden motor...ca. 330 Kg
Vægt fuldt apteret med 30 HK Suzuki, tæppe og batteri...ca. 410 kg.
Opdrift fordelt på 3 tanke::...800 liter.
Største højde i kahyt...115 cm.
Maks. motor/outboard:...50 HK.
Maksimum last:...670 Kg/5 personer 

Tekniske data Mopa Patrol Explorer:Ce-godkendt i kategor:...C
Længde:...532 cm.
Bredde:...160 cm.
Vægt tør uden motor...ca. 270 Kg
Vægt fuldt apteret med 20 HK Honda, tæppe og batteri...ca. 350 kg.
Opdrift fordelt på 3 tanke::...480 liter.
Største højde i kahyt...95 cm.
Anbefalet motorkraft/outboard:...20 HK.
Maks. motor/outboard:...20 HK
Ca. topfart med 20 HK og 2 pers:...ca. 19 knob.
Maksimum last:...335 Kg/3-4 personer 

Mopa brugermanual:Mopa brugermanualen er revideret i januar 2014, og dækker normalt brug af Mopa Patrol Explorer. 

Hent Mopa brugermanual 2014 (PDF) 

Mopa Expedition ManualManualen for Mopa Expedition er revideret i juni 2016, og dækker normal brug af Mopa Expedition. 

Hent Mopa Expedition manual 2016 (PDF) 

Teknik


Tekniksiden er til deling af gode ideer til vores mopaer, så vi alle kan få glæde af hinandens opfindelser.

 

Har du fundet på en god ide, så tag et billede, lav en beskrivelse af ideen og send det på en mail til info@jyskmopa.dk

Fire sovepladser i Mopaen

 

Jeg tænkte det kunne være at der var nogle Mopa ejere der havde gavn/ inspiration af at se hvordan vi overnatter 4 personer i vores Mopa.

2 "mand" i køjen, to "mand" på dørken

Køjen er lavet med liggemål 175 cm og den er delbar for at give mere plads under sejlads.


Med venlig hilsen Klaus S.Rasmussen

Åre-gafler på Mopaen


Båden skal jo helst passe til ejeren og ikke omvendt. Jeg elsker at ro tæt ved kysten for at se på fugle eller hvad der ligger i vandet, så derfor besluttede jeg mig med at prøve, at sætte årebeslag på min Mopa. Jeg brugte en del lag vandfast krydsfiner, hvor hver stykke er tilpasset Mopa´ens side. Beslaget består af to dele som bliver skruet sammen omkring selve træstangen. Jeg har prøvet det her igennem sommeren og er absolut tilfreds. Mopaen er letroet og meget retningsstabil. Så hermed er ideen givet videre.

På bagsiden af beslaget er der luft, så der er plads til kalechen og her en lille detalje med ekstra plads til knappen.

Årene er købt hos Ristinge Årefabrik og er 2,75m lang. Som vist på billedet, er de holdt fast med en enkelt elastikstrop.


Jeg manglede også en rigtig Mopa stol. Jeg fandt tegningerne til en gammel træbænk. Tegningerne blev ændret lidt til Mopa forhold. Benene består af en kasse, som kan tages helt af. Låget tjener som skærebræt. Lige nu for jeg syet to puder i noget vandfast, som sættes på ryglæn og sædet. Stolen kan også fint bruges om aftenen ved bålet.

Mvh. Reiner fra Mariager

sprayhood til mopaen


Simon Kortegaard har konstrueret en sprayhood til mopaen ,den klipses på listen i mandehullet med de små plastbeslag,-og der skal derved ikke bores monteres beslag i båden, for at bruge sprayhooden.Sprayhooden kan vippes frem og fylder derved ingenting,og afmonteres den kan den ligge på hylden foran i båden.

For yderlige oplysninger kontakt Simom Kortegaard

20hk Honda taktremshjul


Jeg var så uheldig at mit taktremhjul på min Honda BF20 gik i stykker heldigvisopdagede jeg det inden der skete skade på motoren. Hvis man bestiller et nyt hjul fra Honda får man et præcis magen til det gamle lavet i plast/bakkelit. Jeg søgte lidt på nettet og fandt et firma i Scotland der laver dem i Aluminium. Pris 165£ el. ca. 1450 kr incl. forsendelse. Det er selvfølgelig noget dyrere end det originale, men så skal man heller ikke gå at tænke på hvornår det går igen.


Taktremshjulen kan bestilles her: http://timingbeltpulleys.co.uk/

Kim Fogt

Luftmadras 


Hermed forslag til bedre overnatning i mopaen. Efter utallige overnatninger i båden med efterfølgende ondt i ryggen, er der forsøgt mange forskellige løsninger på gode liggeunderlag. Det hele startede for mange år siden med almindelige tynde spejderunderlag, så skumgummimadras og til sidst selvoppustelige madrasser. Fælles for dem alle er, at man ligger ad pommeren til og så fylder de samtidig en del i båden. I stedet er det nu muligt, at bruge en af de nye luftmadrasser med de rigtige mål.

Supermarkedskæden Løvbjerg markedsfører i foråret (bl.a. uge 15) en madras i målene 99 x 198 x 20 til 99.- på tilbud. Med en el pumpe tager det 1 min. at puste den op, og så ligger man bare super. Madrassen passer lige ned i mopaen. Man ligger lidt højere end ellers, men hellere det. Madrassen fylder ikke meget i tømt og sammenfoldet stand.

bade/rednings"stige


(kan evt. ligge på agterdækket og være klar til brug, hvis uheldet er ude)

Stabil Wings


Stabil Wings er ny udviklet , til forbedring af mopaens sejle egenskaber.

Stabil Wings øger bæreevnen betydelig ved sejlads ,man vil mærke og se at agterenden løftes højere op af vandet.

Mopaen har lettere ved at komme "ud" af vandet ,når man er lastet til tur ,eller har flere personer ombord.

En dejlig sidegevindst er at hastigheden stiger med ca. 2 knob (20 hk honda),mest markant er hastigheds stigningen med

større last ombord.

Båden er desuden mere sidestabil i kraft af ,at vingerne rager ud fra siden og bremser bådens side bevægelser hurtigere.

Stabil Wings` monteres let med de medfølgene skruer ,leveres ligeledes med monterings vejledning.

Kan købes hos Skibby både eller Simon Kortegaard 40928731

Gevær og patronholder til montering på ruf.


Patronhylde / geværholder passer til Mopa Patrol Explore fremstillet i PP-plast (polypropylen ) samlet med rustfast/syrefast skruer . nem at montere/ afmontere uden værktøj eller beslag , der er monteret bøjler med beskyttelse til 2 våben.

Fiskestangsholder

Misfarvning af gelcoaten


Fjernelse af misfarvning

Tip fra et af klubbens medlemmer:

Inden man begynder med sandpapir og diverse grove redskaber kan man forsøge sig med følgende:

 

Lav en 20% opløsning af Oxalsyre og vand, smøre på og lade side i 20 min derefter skal man skylle med rigeligt vand.

Det skulle kunne tage misfarvningen. Prøv evt. på et ikke så synligt sted først

 

Oxalsyre kan købes i Matas..

 

Misfarvning af den gelcoatede glasfiberoverflade kan forekomme hvis regelmæssig afvaskning og voksning er blevet forsømt. Misfarvede områder stikker ikke dybt og er i virkeligheden i overfladen. Det kan nemt fjenes ved blid vådslibning kun i de angrebne områder med 800-1200 vandslibepapir til fjernelse af skønhedsfejlene. Slib altid i én retning. Alle områder, herunder kurver, skal slibes i samme retning. Brug rigeligt vand. Efter slibningen skal områderne tørres, og man må sikre sig at alle misfarvninger er blevet fjernet. Hvis ikke gentages processen. Derefter poleres gelcoatoverfladen med NORPOL R-10 med håndkraft eller maskine.

Til maskinpolering bruges en maskine med ca. 2000 omdrejninger/minut for at genskabe glansen på den slebne overflade. Brug en blød uldpude, og påfør i rigelige mængder af en god slibepasta i roterende bevægelser. Når poleringen er tilendebragt, skal slibepastaen afvaskes med rent vand. Tør overfladen.

 

Giv båden en behandling med NORPOL W-70 bådvoks.

 

Reparationer

Det er praktisk talt uundgåeligt, at der overhovedet ikke skulle ske nogen skade på den GELCOAT farvede overflade i bådens levetid. Men reparationer er ikke bekostelige og har karaktér af gør-det-selv opgaver.

Skrammer

Hvis skrammen er i en GELCOAT overflade og ikke er trængt igennem til glasfiberen, kant der bruges NORPOL R-1O polérpasta til at viske det ud med. Pastaen kan påføres med en maskindrevet polérskive eller ved håndkraft med en fugtig klud, idet man bruger masser af "knofedt". Skrammen vil muligvis ikke forsvinde fuldstændigt, men den vil afgjort blive mindre synlig.


Ridser og splinter

Reparationer af overfladen foretages med spartelmasse, der kan fås hos den lokale bådudstyrsforretning. Den anbefalede lappeprocedure er som følger:

Rent område skal affedtes med acetone for at fjerne alle spor af voks og olie

Bland grundigt 1 spiseskefuld spartelmasse med 2 eller 3 dråber katalysator på en stump pap.

Påfør blandingen på hul, skår eller rille med et enkeltkantet barbérblad, der passer til overflade og kontur på det område, der er ved at blive repareret.

Det er bedre at påføre en anelse mere lappemateriale end absolut nødvendigt for at undgå at skulle fylde den beskadigede del igen.

Lad det hærde i 1 – 2 døgn.

Brug 800 – 1200 vandslibepapir på en slibeklods. Vandslib det lappede til niveau med den omgivende overflade.

Slut af med NORPOL R-10 polérpasta på samme måde som ved skrammer.


Lakering

Hvis en glasfiberbåd har været alvorligt beskadiget eller er blevet hårdt angrebet af vind og vejr i en grad, hvor den ikke længere kan genoprettes ved de nævnte metoder, kan den blive lakeret fuldt forsvarligt med en 2-komponent polyuretan-lak.

Spørg blot Deres bådudstyrsforhandler.

 

printer venlig udgave


Hårdt vejr


Her en simpel løsning på sejlads i hårdt vejr,med den høje kaleche slået op,hvor man nogen gange har svært ved at orientere sig ordentlig gennem kaleche-ruderne,-her udnytter man klappen til at give læ for vand og vind.

Beskyt din skrue

Her er der en ide til bore og stole

Tofte og bord

 

Her er der en ide` til en tofte og bord ,toften slidskes med lethed på plads i de rustfrie beslag ,som ikke optar brugbar plads, den desuden bruges som bord ,som vist på billedet.

MVH

Simon